7 juni 2016

Skolavslutning 2016 del 2

Ett fantastiskt tyg i färg och kvalitet inhandlades för rätt så länge. Det är ett GOTScertifierat digitalprint i bomull med några procent lycra. Det skulle bli avslutningsklänning till den yngsta av döttrarna. Hur den skulle se ut hade jag vid inköpet ingen idé om och syplanen lät vänta på sig. Men när det närmade sig skolavslutning och sömnaden behövde börja föreslog jag smock upptill, knytband på axlarna och en rynkad kjol. Förslaget föll väl ut och jag gjorde som jag tänkt.
Tyget är egentligen ännu mer klart och färgstarkt än vad som syns på bild.
Längden är som syns strax nedanför knät.
Skolavslutningar är inte alltid väldigt varma. Ganska ofta behövs det varmare kläder än en klänning med tunna axelband så jag gav mig ut på jakt. Jag ville ha en kofta som matchade klänningen. Med in i butikerna hade jag en liten tygbit. I år ska tydligen sommarklänningarna inte vara så färgstarka som den jag sytt. Koftorna i butikerna var antingen vita eller i helt andra färgskalor än den lilla provbiten. Jag höll på att ge upp och tänkte att sommarjackan fick duga när jag hittade en koftvariant i grönt som faktiskt passade precis. Vilken tur! Men nu blir det väl antagligen stekhett den där avslutningsdagen så att koftan inte behövs...

1 kommentar: