6 januari 2013

Cerisa elefanter

Elefanterna fanns även när jag var liten, då som färdiga plagg i form av pyjamasar. Det kan ju ha funnits som tyg också men det är inget jag kan minnas att jag hört. Jofotex i Söderköpinge tryckte upp tyget i interlock i tre färgställningar i början av min barnklädessömnadstid. Då köpte jag bara den röda varianten även om det fanns i brunt och gult också. På senare tid har det exploderat hos barntygestillverkarna/försäljarna. Det kommer så mycket nya fina tyger att man måste begränsa sig i inköpandet. Elefanterna har nog aldrig haft någon lång paus hos Jofotex men de har fått nya färger efterhand och trycks numera på bomull-lycra som jag gillar bättre. De blå hittade hem i höstas och finns i form av en body i nästan-för-liten-högen och en pyjamas (den kom tydligen aldrig på bild) i förlitenkategorin. Det finns också en obearbetad tygbit kvar på hyllan. Några veckor senare fick även de cerisa elefanterna flytta hem till mig. Det finns en liten bit kvar på hyllan men det mesta har omvandlats.
Först ut blev ett set som redan åkt till sin nya ägare. Body och byxor (smal variant) syddes i stl 80. Det setet var i produktion när vi fick besök i december och vår gäst tyckte att det var ett härligt tyg. Hon önskade en bodyklänning som hon kunde ge bort. Den fanns i huvudet betydligt längre än det funnits i verkligheten men nu finns den hos beställaren.

Det var väldigt länge sedan jag sydde någon bodyklänning. Det har passerat massor i min symaskin men de senaste åren har det varit alldeles för skralt med dem. De är så roliga att ge bort för alla tycker de är så fantastiskt praktiska men eftersom det ingår en hel del symoment blir det inte av att jag syr upp ett gäng bara utifall att. 

Jag älskar att sy och skapa. Många gånger är jag ensam i rummet med lite radio i bakgrunden och då får jag tillfälle att tänka. Jag kan tänka massor under tiden jag syr och när jag sydde klänningen ovan har jag hunnit konstruera om mönstret och sy ut några modeller av det i huvudet. Nu är frågan om jag kan få ur klänningarna ur huvudet och ner på tyg eller om de, av ren tidsbrist, fastnar därinne.

Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar