10 mars 2014

Farfars mysquilt

En gång för länge sedan deltog jag i ett blockbyte. Blocken har sedan legat i en plastpåse och väntat på rätt tillfälle. Det kom under julledigheten. Jag plockade fram alla bitarna och la pussel. Snart hade jag hela cirklar.
De lite större bitarna fick ligga till sig. Jag tyckte inte att de räckte till ett mystäcke och funderade hur jag skulle göra. Så småningom blev det en ruta med text för att fylla ut. 
Så var det pusseldags igen. Den här gången fick jag hjälp att få det snyggast möjligt. Jag sydde ihop.
 
Hm, fortfarande lite litet, tyckte jag. Det blev en hittepålösning i nederkant. 
Så las topen undan i väntan på resten. Jag köpte fleece och väntade på en lite större tidslucka och när den kom sydde jag ihop lite hursomhelst. Det var knepigt och jag är inte helt nöjd. Det krävs övning, mycket övning innan jag kommer klara det bra. Tyvärr lär det väl inte vara förrän runt pensionsdags men det quilttempo jag har just nu.
Så las den undan igen. Bordet i syrummet behövde rensas innan jag kunde skära rent. Det blev fint när det var städat. Synd att det inte höll i sig. Förresten är det kanske ett bra sätt, en bra motivation till att hålla det undanplockat, att sy stora quiltar som kräver hela bordsytan när den ska skäras!?
Ytterligare ett väghinder dök upp då jag inte hade tyg till avslutningskant och quilten fick vila igen. Jag fick hjälp (tack!) att skaffa fram tyg i rätt nyans och kunde sy fast kanten från framsidan. Sedan krävdes bara lite soffhäng och handsömnad innan jag äntligen kunde säga att jag var färdig. 
Trots alla vilopausar blev jag klar i god tid innan överlämning, faktiskt hela 2,5 veckor till godo! Det hör inte till vanligheterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar