4 augusti 2014

Förändrad tröja

Det var en gång en helt vanlig, röd, kortärmad pikétröja.

Ägaren ville att den skulle förändras. Han ville ha en långärmad tröja. På film kan man klippa håret längre (sker tex i "stardust") och med löshår funkar det ju också att förlänga håret. Den är ändå enklare att klippa ett långt hår till kortare än att göra det omvända. Lite så är det med ärmlängder också. Att klippa av en lång ärm till kort kan barn ordna (se här!) men att förlänga en köpetröjas ärmar är inte det alldeles enklaste man kan tänka sig. Tröjan åkte med till tygaffären och där hittade jag ett muddtyg i bra färg som jag köpte. 
Nästa steg var att avgöra hur långa ärmarna skulle bli. Inte det enklaste att be andra mäta när ursprungströjan dessutom var hos mig. Något telefonsamtal senare fick jag ett mått och så hoppades jag att det skulle fungera. Det gjorde det!
Tröjan har, som ni kan se, piffats till med hjälp av bla storebror. Det är broderi på båda sidorna av knappslån och ett dekorationsband med anslutande blombroderi i nederkanten.
 
När den långärmade tröjan överlämnats till ägaren dröjde det inte många dagar innan jag fick lägga vantarna på en annan röd pikétröja.
Den här gången valde jag guldfärgad tråd och blandade med helt vanlig applikation. Båda tröjorna har likadant ryggbroderi, den ena i beige och den andra i guld. Det är inte så ofta jag får beställningar på, och dessutom betalt för, att brodera mitt eget firmanamn. Den här gången var instruktionen dessutom att det skulle synas väl.
Jo, det ser snett ut men det är bara jag som inte orkat stryka efter tvätt och inte heller kan ta bilder helt rakt:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar