7 januari 2015

Fikaunderlägg eller muggmattor

Ett in-the-hoop-broderi från Linnea art line skapade ett lätt beroende och gjorde att det massproducerades muggmattor/fikaunderlägg under några dagar.
Det var de här larverna som charmade oss. Ja, det var faktiskt inte bara jag som drabbades av larvsjuka utan även några av tjejerna härhemma.
Först ut var faktiskt en annan muggmattetyp med solrosor. Det blev ett par stycken likadana som flyttat hemifrån allaredan.
 
Tjejerna hemmavid tyckte att dessa var mer "vuxenaktig" och att larverna passade bättre till dem. Därför har det nu blivit tre muggmattor i olika bottenfärger men med samma gröna larver som lilla tjejen kan använda när hon bjuder kompisar på fika.
Jag har lovat henne några till om ett tag och lägger undan larvtyget till de framtida underläggen.
Mellanflickan valde att kombinera ett tyg jag hade i flera nyanser. Det ska bli tre muggmattor till så småningom. Då ska den rosa mattan få en blå larv, den gröna mattan en rosa larv och den blå mattan en grön larv. Med sex fikaunderlägg är mellanflickan väl rustad inför fikor när hon flyttat hemifrån. För de är nämligen placerade i "flyttahemifrånlådan". Så länge hon fyller lådan med muggmattor och grytlappar håller jag mig lugn. När hon börjar stoppa ner porslin, grytor och plastredskap blir det en annan sak...
Jag testade några muggmattor till mig själv också men det hann inte bli så många i den här omgången så det får väl bli en större omgång vid senare tillfälle. Jag valde svartmönstrat bottentyg och olikfärgade larver men som sagt blev det inte så många i den här omgången.
Under dessa muggmattedagar har maskinen tuggat på (med rätt många både långa och korta pauser) under dagen och när kvällen kommit har dagens produktion badat och hängts upp på tork i badrummet. Här är en bild från en kväll.
Dagen efter kan man stryka dem platta och stapla dem på hög.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar