25 januari 2016

Bakduk

Jag tycker om smarta lösningar men ibland stör jag mig på att jag inte kommit på dem själv. Att använda thermovadd i bakdukar borde jag kommit på själv tycker jag...men det har jag inte. Den smarta idéen får jag tillskriva Linnéa. Kanhända att det finns fler som kläckt idéen men jag fick den från henne.
Nåväl, det går ju att använda bra idéer även om de har sitt ursprung i någonannans huvud. Jag sydde alltså en bakduk med värmeisolerande tunn vadd. Det är vadd man kan använda i tex ytterkläder för att de ska isolera bättre. Den jag använt är verkligen tunn och därmed formbar. Det blir ingen stel bakduk. 
För att göra bakduken lite extra fin har jag broderat ett broderi i mitten. Det broderiet kommer från Linnéa Art line och passad utmärkt på en bakduk tycker jag.
Jag quiltade inte speciellt mycket men några raka sömmar blev det för att hålla lagren på plats. På baksidan finns ett mörkblått tyg med guldprickar. Kanten har jag sytt fast för hand på baksidan.

På måndagar kan man njuta av en hel massa inlägg om sömnad och få en hel del inspiration om man klickar sig in på "Show and tell with Bambi". Eftersom det är måndag idag tar jag mig en svängom i quiltcybervärlden -gör ni det också.

8 kommentarer:

  1. Herlig liten bakemus! Riktig flott ble den :)

    SvaraRadera
  2. Åh så fin bakduk kram Gisela

    SvaraRadera
  3. Det blev en jättefin och sober bakduk :). Ja, orsaken att jag tänkte i dessa banor var för att min mamma alltid sa att det gäser så bra när det är varmt och hon passade ofta på att baka när det det var varmt och då pappa pustade i skuggan...då var det full fart med mamma och bullbaket...så jag misstänker att det nog inte är så stor chans att hitta någon annan som kommit på idé...om inte även denne haft en bakande mamma i sommarvärmen :). kram Linnea

    SvaraRadera
  4. Den blev jättefin din bakduk....man kan ju inte misslyckas när Linnéa gjort designen, eller hur?

    kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Det var ett rart broderi Du har gjort till Din bakduk, tycker jag.

    Dollandesign

    SvaraRadera
  6. Ja det var smart! Jag brukar också få den känslan när någon kommit på något smart! Broderiet är urgulligt!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Kjempefin! Broderiet var fint og passet utmerket til et bakeklede. Smart løsning med termovatt inni. :-)

    SvaraRadera