1 juli 2011

Kjol

Ett prickigt jeanstyg från stoff och stil, som egentligen skulle bli jeans till minstingen, blev idag omvandlat till en kjol. Det blev inte byxor till Noomi för att jag upplevde tyget som väldigt "stelt" när jag tvättat det. Det blev liggande (som så ofta) men jag tänkte nog någon gång sy mig en kjol i tyget. Någongång inträffade idag!

Jag utgick från mönstret jag ritade till en kjol i höstas och sydde sedan ihop delarna i ett huj. När jag kom till dragkedjesömnaden insåg jag att det inte fanns någon dold variant hemma (om jag bortser från en lila 50cm lång). Jag pausade och tänkte lägga undan delarna men blev ivrig och tog en vanlig 18cm lång dragkedja och sydde klart. Det är väl inte så många som stirrar på nära håll ändå?!


Tyget är kraftigt så i fickorna valde jag ett tunnt bomullstyg.
Jag sydde på en brodyrspets längst ner och när kjolen var klar fick jag för mig att brodera lite. Det ska väl vara en unik kjol nu när jag sydde själv!?
Jag älskar dessa möss men har inte använt dem så mycket. De är symbolen för "hej sa petronella" i sångpåsar och de finns på en rosa fleecetröja (som blivit för liten för Noomi). Nu finns de också på min kjol. Mössen kommer från embroidery library.
Till sist en halv livebild som jag knäppt själv...
Rebecka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar