3 juli 2011

Munktröja


Härhemma (kanske också hos er) ska det vara rättvist. Om ett barn får något sytt blir det ofta minst ett barn som säger "jag vill också ha". Ibland kan jag motivera ett nej, oftast med att det är rätt trångt i just det barnets byrålåda med aktuellt plagg. Fast oftast vinner barnen och jag syr till syskonet/syskonen också.

Sara bor i luvtröjor/koftor och har fått två hemmasydda under våren. Dem hittar ni här och här. Ester ville också ha, men hon ville ha en vanlig luvtröja utan dragkedja. Ester valde själv tyget när hon var med på stoff och stil, där barnen för övrigt är väldigt hemmastadda. 

Strax innan midsommar betade jag av några dåliga samveten och jag tog tag i det turkosa sweatshirttyget. För säkerhets skull frågade jag Ester hur hon ville ha sin tröja. Hon hade ändrat sig och ville nu ha dragkedja. Jag klippte ut och sydde så långt jag kunde utan dragkedja. (Delbara dragkedjor i rätt längd och färg är inget jag har liggande) Dagen innan midsommarafton stoppade jag in alla barnen i bilen. Vi skulle plocka jordgubbar men innan dess tog vi en sväng in på stoff och stil och köpte en passande dragkedja (och en hel del annat). 

Hemma sydde jag klart tröjan. Det blev en delfin broderad på bröstet -en liten kompromiss som jag ska berätta om i ett annat inlägg. 
Den vattenlösliga plasten är kvar i vågorna.
Både det turkosa sweatshirttyget, monstertyget inne i luvan och dragkedjan kommer från stoff och stil. Broderiet är från Embroidery library.

Rebecka 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar