29 september 2011

Nya kläder

Barnet behövde nya byxor. Inte för att hon växt ifrån dem hon har utan för att det börjar bli alldeles för lite tyg runt knäna. Ett tag gick jag där och kollade på ugglebyxorna och såg hur tyget blev än mer slitet men sen kom det ett startskott: Ett riktigt stort utslitet hål på ena knät. Då kan man inte skjuta upp längre...

Ja, jag vet att "normala" föräldrar då går till affären och köper ett par byxor eller två men i det här fallet (kanske annars också) tillhör inte jag kategorin "normala".
Det randiga tyget är smalspårig manchester som Noomi valde ut på stoff och stil för länge sedan.
Det är härliga höstfärger på ränderna. När jag skulle välja tyg till fickorna funderade jag en lång stund men sedan föll valet på turkos manchester (också stoff och stil). I midjan finns som vanligt knapphålsresår.
Någonstans halvvägs in i byxan insåg jag att den nyaste tröjan borde passa bra till och det gjorde den verkligen.
Ödletyget valde Noomi på stoff och stil någon gång i början av hösten. Hon tittade därefter rätt ofta på tyghyllan och konstaterade att jag ännu inte sytt ödletröjan. En kväll klippte jag en hel hög med tröjor och passade då på att ta med ödletröjan. Jag frågade Noomi om hon ville ha lång eller kort ärm. När kvällen blev natt fanns en stor hög tillklippta delar men ingen färdig tröja.
Morgonen kom och Noomi letade runt länge i byrålådan. "Mamma, jag kan inte hitta min ödletröja!" Det är ju synd att jag behöver nattsömn annars hade den kanske varit färdig den morgonen. Nåväl hon nöjde sig med en annan tröja den dagen, bara jag lovade att sy den så snart som möjligt.
Jag klippte ärmar i en turkos jersey (från jnydesign) och piffade till tröjan med ett turkost N på framstycket. Bokstaven är fastsydd med raksöm för lite råare intryck.
Till sist en livebild på "sprallfian" med sina sya kläder.
Rebecka




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar