20 september 2011

Ugglor

I våras köpte jag uggletyg av znoksymässan. det skulle bli något till mig och när sommaren närmade sig tänkte jag på någon form av klänning. Men det kom en flytt ivägen och hösten kom snabbt så jag tänkte om och sydde istället en tunika.
Eftersom jag är rätt frusen av mig satte jag muddar i ärmsluten. Modellen är svagt utställd och alldeles lagom lång.
Lillflickan tycker att jag ska uggletröjan när hon har sin uggletröja. Hennes tröja är sydd för länge sedan i uggletyg från jofotex. Den var långärmad till alldeles nyss...
Ärmarna hade blivit lite korta och hon fick välja om hon ville ge bort tröjan eller om vi skulle sy om den till kortärmat. Självklart ville hon behålla och vi la tröjan i syateljen för att senare verkställa avkortandet. Jag fick absolut inte göra det på egen hand så den blev liggande. En fredagkväll kom Noomi till mig i köket när jag lagade mat och undrade om jag klippt ärmarna på hennes uggletröja ännu. Nä, sa jag, jag har ju lovat att du skulle få hjälpa till. Vi kan göra det imorgon... Fast så långt hann jag knappt prata innan hon berättade att hon klippt uggletröjan. Hon undrade om jag ville se! Jag kan lova att jag hann fundera många tankar på hur jag skulle kunna rädda tröjan om det blivit hål i magen, för korta ärmar, osv
Tröjan  hade hon lagt i sin byrålåda men ärmbitarna låg kvar i ateljén. Efter lite lirkande fick jag låna tröjdelen och fixa till ärmsluten. Ärmarna var nästan lika långa (skilde bara någon cm) och det var lagom mycket bortklippt. Puh! Hjärtat landade på rätt ställe hos mig igen och nu kan vi ha våra uggletröjor samtidigt igen.
 Rebecka

3 kommentarer:

  1. en handlingskraftig liten dam! Hoppas allt är bra med er efter flytten och att ni trivs i nya huset...Mvh. Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Hon har ju alltid fått vara med i syrummet och hjälper gärna till med framförallt nålarna. Nu är det ju ännu enklare att låta henne var med -det finns ju gott om plats. Vi trivs!

    SvaraRadera