30 januari 2011

Jag fick ett ryck...

...och sydde några gardiner. Det är nog en av de tråkigaste sakerna man kan sy. 

Jag minns en lappteknikskurs för flera år sedan när jag sydde en synvillaquilt. Det var långa rakar sömmar hur många gånger som helst och det påminde alldeles för mycket om gardinsömnad. Trots dessa tråkiga långa raka sömmar blev resultatet bra och jag tittar på quilten varje gång jag går upp eller ner för trappan. För tydlighetens skull talar jag om att quilten består av tre olika tyger, ett blått, ett brunt och ett beige. Många tror nämligen att det bruna/beige är ett tygstycke.

Tillbaka till det där rycket jag fick häromdagen. Det började med att jag hittade ett fantastiskt tyg på stoff och stil och jag tänkte genast att det skulle bli gardiner i Noomis rum. När jag stod vid klippbordet tänkte jag om och tog en extra bit så att det skulle räcka till kuddar också.

Jag gjorde en slät kappa med röda kantband som enda dekoration. På sängen ligger ett nytt rött överkast från IKEA och fyra nysydda kuddar.
Två av kuddarna är sydda av gardintyget. De två andra är sydda i smalspårig manchester med applikationer från gardintyget. Båda manchestertygerna inhandlades för att sy byxor till Noomi men eftersom jag alltid tar i när jag köper tyg och sedan är extremt snål när jag klipper till så blev det över ganska mycket. De röda byxorna kan ni se här och de bruna finns här.

När vi gick omkring på stoff och stil och precis plockat till oss rullen med det mönstrade bruna tyget insåg jag att de stora flickorna också behövde en ny gardin. De är inte längre så förtjusta i Monsters inc vilket man ju kan förstå (11 och 8 år). Noomi gillade alla rosa och glittriga tyger men tillslut hittade vi ett småblommigt turkost tyg som vi kunde enas om. Tjejerna blev nöjda.
Jag har använt mig av fingerkrokar till den här gardinen. Som vanligt blev det tyg över men det är ett härligt tyg som jag redan använt i andra projekt, mer om det senare.

Rebecka

2 kommentarer:

  1. Åh va fint det blev i Noomis rum!

    /Elle

    SvaraRadera
  2. Läckert! Jag ritade något liknande till Q & L-listan för herrans många år sen, och jag tror att Anette L sydde den! Jag älskar geometriska former, speciellt i tyg! Din blev jätteläcker, och quiltningen är härligt snygg!

    SvaraRadera