19 januari 2011

Min systuga

På dörren finns en skylt så att jag vet att jag gott rätt. Det är Sara som ritat den.

Ganska länge hade jag ett stort sovrum som mitt alldeles egna syrum. Sedan fick jag ett halvt rum som jag delade med en av döttrarna. I den senaste omorganisationen här hemma fick jag snällt packa ihop mina saker och flytta in i en liten klädkammare. Nu ska jag ju inte klaga för det var mitt eget förslag...men det är vääääldigt trångt. Resten av familjen tycker nog inte heller att det är så kul att jag sprider ut tyger, färdigsydda saker, klädställningar, skyltdockor och en massa annat i varenda skrymsle i huset som finns över. Drömmen är ett stort hobbyrum med plats för alla maskiner, klippbord, alla sybehör och tygförvaring med ett liten hörna/rum bredvid där alla färdiga saker kan finnas. Åter till verkligheten!
Väldigt trångt och rörigt men jag brukar hitta det jag söker.
 I mitt lilla krypin på den specialbyggda bänken får två maskiner plats. Först ut att presenteras är Brother Innovis 4000D.

Innovis 4000D är en kombinerad sy- och broderimaskin. Jag fick denna i födelsedagspresent av maken för några år sedan. Vi är oftast kompisar och maskinen brukar göra som jag vill. På bilden ovan ser den ut som en helt vanlig symaskin och på bilden nedan har jag "byggt om" den till broderimaskin. Som vanlig maskin fungerar den alldeles utmärkt. Pressarfot upp/ner, nålträdning, back, nålens trädning och trådklipp sköts av knappar så att även minsta flickan kan sitta i knät och "sy".


Broderytan är max 18*30cm. Även här sköts det mesta av knappar eller genom tryck på displayen -enkelt även för minstingen. Jag brodera ofta med en 4åring i knät som sköter knapparna.

Våren 2010 tillbringade 4000D många veckor hos symaskinsdoktorn och jag drabbades av svår separationskris. Tur då att 4000D har en lillebror som jag behållit även efter det att storebror flyttat hit. Det här är Brother innovis 500D.
Lillebror på golvet under arbetsbänken.

För ganska många år sedan överraskade jag maken med en helg i Helsingborg utan barn som födelsedagspresent. Det slutade med att vi besökte symaskinsbutiker och att jag fick en ny symaskin! Lillebror var min första kontakt med en broderimaskin och vi har haft mycket trevligt tillsammans. Som så många andra "växte jag ur" den lilla broderiytan och det var därför storebror flyttade hit. Lillebror följer med mig när jag åker på kurs, han får vara med när vi har "sydagar" här hemma och ibland får han jobba samtidigt som storebror om det är mycket som ska broderas. Oftast vilar han sig dock under arbetsbänken. (Får jag större syrum kommer även lillebror stå arbetsbänken)

Bredvid storebror finns min overlockmaskin. För länge sedan köpte jag en "noname"-overlock som fungerade bra ett tag men som sedan gav mig mer bekymmer än syglädje. Jag ställde undan den och den samlade damm ända tills dess jag sålde den i befintligt skick. Jag skaffade mig en ny overlock, en Janome My Lock 744.

Jag och overlocken brukar vara sams. Den underlättar mycket för mig som syr massor i trikå och mjuka tyger. Sömnaden blir snyggare och det går snabbare.


Min dröm är att utöka symaskinsparken med en täcksömsmaskin och jag skulle också vilja ha en kampress till tryckknappar. Fast om jag inte ens får plats med de maskiner jag har just nu så kan jag knappast motivera nya maskininköp. Jag får nöja mig med nya tyger för dem kan jag trycka in i barnens garderober...


Rebecka

1 kommentar:

  1. Kul å läsa din blogg!!!
    /Elle

    (Nytt försök att skriva en kommentar...)

    SvaraRadera