19 mars 2011

Bubblor i massor

Nu har jag omvandlat det mesta av bubbeltyget till kläder. Jag köpte tre färger jerseybubblor och två färger velourbubblor. Eller retroringar som upphovskvinnan Johanna Ahlard och försäljaren mjuka tyger kallar dem. Kombinerat med dessa mönstrade tyger har jag tagit vad skåpen erbjöd av enfärgade tyger som matchade. Det blev både jersey, velour och manchester som fick vara med.
Här är det 29 plagg som fått sina hangtags och som numera finns i butik Fröken Grön. Lilla fröken hjälpte till med märkningen och ville såklart vara med på bild. I det här inlägget visar jag de plagg som finns hos Fröken Grön. De plagg i bubbeltyget som finns på andra platser får egna inlägg (de jag redan bloggat om finns här och här). Några små bitar av tygerna finns kvar här hemma och det är inte slutsålt så jag kan beställa mer om du vill ha något/några plagg i detta underbara tyg.
Den här tröjan med röda enfärgade ärmar är sydd i stl 122-128. Det blev också en velourkjol som passar till. Kjolen har knapphålsresår och applikationer i form av enfärgade bubblor.
 
De här båda provdockorna är i stl 116 och kläderna är sydda i stl 110/116. Den ena tröjan har gula enfärgade ärmar och den andra är sydd helt i retroringar. Ett par manchesterbyxor och en manchesterkjol i brunt tyg med applikationer. Båda underdelarna har riktiga fickor och knapphålsresår i midjan.
Kläderna här ovan är sydda i stl 98/104. Det är två tröjor, den ena med enfärgade ärmar och den andra helt i retroringstyg. Byxorna är sydda i manchester, med riktiga fickor och knapphålsresår i midjan. Velourkjolen har också knapphålsresår. Båda underdelarna har applikationer i form av cirklar.
De här tröjorna är sydda i 86/92. Två med turkosretroringar och enfärgad lime och två med det gula retroringstyget där den ena är kombinerad med enfärgad gul trikå. På de båda tröjorna med enfärgat framstycke har jag broderat lite text, "kramgo" respektive "jag är älskad".
I stl 86/92 har jag också sytt velourbyxor i retroringsvelouren. Båda byxorna har knapphålsresår i midjan. Jag letade efter turkos muddtrikå men hittade ingen passande varken i mina gömmor eller på stoff och stil så det fick bli bruna muddar. De gula byxorna fick gula muddar.

Kläderna i 74/80 är väldigt lika de i 86/92 men för att ni ska kunna se lite mera har jag delat upp dem på fler bilder. Här kommer alltså 74/80.
Först ut en tröja i det bruna mönstrade tyget och röda ärmar. Röda enfärgade velourbyxor med knapphålsresår. Byxorna har länga muddar så de är uppvikta en gång.
En kramgotröja i lime med turkosmönstrade ärmar. Brun halsmudd på tröjan och brun benmudd på de turkosmönstrade velourbyxorna, Som vanligt knapphålsresår i midjan.
Gul tröja med texten "jag är älskad" och gulmönstrade ärmar. Gula mönstrade velourbyxor till detta men som ni ser passar de enfärgade röda byxorna lika bra.

I stl 74/80 har jag också sytt några bodysar. De enfärgade röda byxorna passar väldigt bra till både den gula och bruna bodyn.
Och när vi ändå pratar body så visar jag en närbild på den bruna bodyns sidsöm. Där sitter en liten namnlapp som är alldeles färsk. Jag fick hem en stor påse med sådana färdigvikta lappar i början på veckan och de användes allra först i bodysarna, som jag för övrigt sytt så långt det gick innan sidsömmen skulle sys för att jag verkligen ville ha sidsömslappar i dem.
En extra bild på alla tre byxorna i stl 74/80. Jag blir glad av dessa tyger. Nu är det slut på 74/80-kläderna.
Jag kom på att jag gärna ville sy några velourvästklänningar i det underbara tyget och här hjälper två av mina tjejer till att visa dem. Klänningarna har mycket lång användningstid, först som klänning med tröja under sedan som en lite kortare klänning och så småningom som tunika. Ester har en klänning i stl 122/128 med vit t-shirt under. Den klänningen har mörkröda kantband och passade otroligt bra till de röda byxorna hon hade på sig vid fototillfället. Ester har en hel del kläder i 122/128 i sin garderob men när jag syr till henne brukar jag numera sy i en större storlek. På bilden har nog klänningen vikt sig lite i nederkant. Nackdelen med att använda riktiga provdockor är ju att man inte får tid att kolla alla veck och detaljer innan de har tröttnat. Noomi är ca 106 cm lång och vi har försökt byta ut kläderna i garderoben till stl 110/116. Den här gula klänningen är 98/104 och den fungerar ju bra ändå. Provdockan är i stl 116 men har en klänning i stl 86/92 på sig. Den fungerar alltså som tunika också.
I nästan ett år har jag tänkt sy slipovers i velourtyg men aldrig kommit till skott. Nu bestämde jag mig för att det skulle bli av och ritade upp två storlekar som jag också klippte till och sydde. Den här turkosa är i stl 110/116 med bruna kanter och midjemudd.

Ja, det var ett långt inlägg med totalt 29 plagg. Hoppas du orkade igenom hela inlägget.

De mönstrade tygerna och den limefärgade jerseyn kommer från mjuka tyger, manchestertygerna och den rosa velouren plus all muddtrikå från stoff och stil, den enfärgade gula jerseyn från jnydesign och den röda velouren är från någon annanstans som jag inte minns.

När jag beställde retoringstygerna fanns jerseyn i tre färger och velouren i två. Nu finns den bruna velouren igen och jag är lite sugen att beställa av den också...

Rebecka






1 kommentar:

  1. Vilken produktion. Jättefina kläder har du sytt.Får själv lust att sätta igång att sy kläder, när jag ser dina fina.Min klädessömnad har legat nere i flera år. synd, men lapptekniken har tagit över och barnbarnen börjar bli stora.
    Hälsn ELisabet i Järfälla

    SvaraRadera