7 mars 2011

Pusselpåsar

Pussel har varit en favoritsysselsättning för alla våra flickor. De har varit duktiga på att hitta rätt bitar och varit snabba på att pussla klart. När vi packade leksaksväskan när vi skulle gå bort kunde vi inte riktigt ta med pussel. Pussel köps och förvaras ju som bekant i en kartong som i och för sig inte var snygg/hel så länge men det blev ohållbart att trycka ner tre pusselkartonger i den lilla ryggsäcken som också skulle innehålla några böcker, ett mjukisdjur...

Lösningen blev pusselpåsar. Jag sydde några stycken och i början hängde de på väggen när de inte lektes med eller togs med i leksaksväskan.

En hög med pusselpåsar
Ser ut som en kulpåse men innehåller pusselbitar.
Kan hängas upp.
I slutet på förra veckan sorterade de två minsta flickorna pusslen. De la ut alla bitar på golvet i hallen och pusslade. Några bitar saknades men efter lite letande hittades de flesta bitarna. När ett pussel var helt stoppade de ner det i en pusselpåse men när påsarna vara slut låg det kvar flera pussel på golvet. Jag tror det beror på att även 40 och 50bitarspusslen hamnat i påsar istället för i kartonger. Detta innebar att jag fick en akutorder på nya pusselpåsar och här är de!
För enkelhetens skull sydde jag fyra påsar från ett och samma tyg. Ett höstigt sådant men vad gör väl det!? Nu är det ordning i pussellådan igen!

Tyg från tyggarderoben.

Idag intog jag förmiddagskaffet i trädgården med enbart linne och kofta (ingen jacka). Underbart att våren är på väg. Jag vågade titta lite i stöket i hörnen och hittade några vårblommor som blommade och säkert har gjort det ett tag. 

Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar