9 april 2011

Bestickfodral

Jag har sytt bestickfodral till en släkting. Det kom ett sms med önskemål om fodral och efter frågan fick jag reda på att besticken nog var normalstora. Det där med normalstora måste ju vara relativt...
Jag började med att skissa lite, klippa ut alla delar och brodera texten. Sen högg jag översta omgången och sydde ihop. Det blev knivfodralet. När det var ihopsytt kom jag på att knivar ju är lite längre än gafflar och skedar...


Våra köksknivar fick plats om man tryckte lite men det blev inte så snyggt. Jag skickade ett sms till släktingen med frågan hur långa knivarna var och hoppades jättemycket på max 21 cm. Men det hjälpte inte att hoppas, knivarna var 22cm långa.

Gör om, gör rätt! Eftersom fodertyget inte räckte till ett fodral ytterligare fick jag leta upp ett annat mönstrat bomullstyg och klippa ut alla delar i det tyget. SUCK! Varför frågade jag inte först hur långa knivarna var?
Till slut hade jag i alla fall sytt tre fodral i rätt storlek och skickade iväg dem till släktingen. Lite nervöst är det alltid innan jag får reda på om det jag sytt passade. Bestickfodralen har enligt både sms och telefonprat passat bra till de bestick som skulle ha dem. Skönt!

Om det är någon som har behov av ett fodral till 12 bordsknivar, max 21 cm långa så har jag ett över här hemma. Hör av dig!

Fodralen är sydda i linne från stoff och stil med ett mönstrat bomullstyg (också stoff och stil) som foder. Jag broderade texten med en mossgrön tråd och sydde i bruna satinband som kan knytas runt fodralen.


Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar