25 april 2011

Sy tillsammans

Det har varit påsklov och då måste man ju passa på att göra saker tillsammans som man inte brukar göra. En av de mest efterlängtade sakerna för döttrarna är att få sy på maskinerna, att sy själv och något eget men att ha mig som handledare och övervakare.

Den sista tiden har varit hektisk och det lugnade egentligen inte ner sig förrän lagom till påskdagarna. Fast då var det bowling och påskbuffé med delar av släkten, grillkväll med de samma, marknaden...

Igår var jag så trött så då orkade jag inte ta tag i det hela men idag har jag och mellandottern haft en sydag. Det var hon som bestämde att det skulle bli ett pärmfodral med havstema och jag, som precis lagt ner alla lapptygerna i en låda, kom ihåg att jag hade några perfekta tyger för ändamålet.
Ester hittade ett fiskbroderi i datorn och valde att ha med namnet på framsidan. För att hon inte skulle hinna tröttna innan det blev klart valde jag att baksidan endast skulle bestå av blått tyg.


Ester blev supernöjd och väldigt glad för fodralet. Vi hittade en äldre ringpärm som fungerade bra och i pärmen ska det så småningom sitta teckningar. Jag minns inte om det var i denna pärm det skulle vara färdigritade eller om det var i den gamla pärmen men jag är säker på att Ester har koll.


Broderiet kommer nog från Embroidery library men tygerna har okänt ursprung. Om någon undrar så var stora flickan inte syintresserad just idag men egentligen är det ju bättre att få sy med dem en i taget. Den lilla tjejen är fortfarande tillräckligt nöjd med att sköta knapptryckningar (trä nål, pressarfot upp/ner, trådklipp mm) och ta bort nålar. 


Hoppas att ni hade en bra påsk!
Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar