11 januari 2012

Till mig!

Mitt hundrade inlägg i den här bloggen! 
Jag kör på riktigt ego och väljer att visa lite nya kläder till mig själv. 
Det började rätt tidigt i höstas då jag spatserade runt på stoff och stil. Jag hittade en mönstrad smalspårig manchester som jag blev lite förälskade i och handlade dessutom flera passande tyger. Manchestertygbiten blev till en kjol rätt snabbt. Jag brukar vara duktig på att få ut mycket av en liten tygbit men den här tygbiten blev en rejäl utmaning. Det var smalare än jag hade räknat med så 6 hela våder fungerade inte. Tur man kan tänka om! Fyra hela våder fick jag ut och sedan fick det bli fickor på de sista två.
Jag valde resår i midjan och har helfodrat kjolen
Så här mycket tyg blev över!
Luftballongstunikan blev också klar rätt snabbt. Det är ett härligt tyg som passar utmärkt till tunika. För att piffa upp den lite valde jag ett broderi. Lilltjejen har en luftballongströja som enligt uppgift är snyggare. Kanske beror det på att den broderats i rosa toner. Jag gillar de mer dämpade färgerna på min tunika.
På den översta bilden har tunikan fått lite knepiga färger och en skugga. Färgen stämmer bättre överens med bilderna nedan.
Den svarta viscosejerseyn och det quiltade tyget fick ligga på vänt ända till slutet av advent. Det svarta tyget fick bli ett basplagg utan krusiduller. En slapp polokrage är det enda som sticker ut. Det quiltade tyget blev en väst. Det är gosigt mjukt på insidan och jag har valt att kanta med färdig svart snedslå som också blev knytband.

Gosig insida, fin utsida.
Alla tygerna kommer från stoff och stil, liksom snedslå och knappar. Broderiet kommer från embroidery library och mönstrena har jag knåpat ihop själv. Luftballongstunikan har verkligen blivit en favorit och har använts flitigt under hösten, både till kjolen ovan, svart kjol, svarta byxor och jeans. Västen och polotröjan har jag inte hunnit använda ännu men jag tror det blir en favorit det med.
Rebecka



2 kommentarer:

  1. Fickor är inte fy skam att ha på kjolar så det är inte alltid av ondo att behöva "trolla". :-) Vad kul att du verkar nöjd med dina kläder!

    SvaraRadera
  2. Fickor måste man ha! Från början skulle de vara i sidsömmen men detta blev nog snyggare:-)

    SvaraRadera