17 juni 2011

Skolavslutning del 1

Inför skolavslutningar finns det en hel del att sy. Med tre flickor blir det oftast klänningar och det gör ju ingenting för det är ju superkul. Funderar ibland på om jag skulle ge mig på att sy skjorta, slips och byxor om jag haft pojkar istället. Kanske eller kanske inte...?

Först ut blir mellanflickans klänning. Helt enkelt för att jag måste börja i någon ände och kanske för att det var den jag började sy.
Jag var på stoff och stil en gång för någon månad sen. Eller, jag är ju där var och varannan vecka men den här gången var mina två minsta flickor med och när jag gick omkring inne i butiken kom jag på att skolavslutningen närmade sig. 

Ester fick välja ut ett tyg hon gillade och som vanligt var det definitivt inget tyg som jag hade valt men hon var lika bestämd som alltid. Jag betalade och såg glad ut.

Tyget tvättades och fick ligga till sig ett tag. Sedan tog jag tag i det och började sy (mitten av maj) fast sen kom det annan sömnad i vägen ett tag innan den blev klar.


Jag började planslöst sy ett smockliv och satte sedan en volang på det. Ester provade och ville inte plocka av sig -hon kråmade sig rätt  bra framför spegeln och undrade om hon kunde få ha den axelbandslös.


Det blev några volanger ytterligare och som avslutning en brodyrspets. Det där med axelbandslös valde jag att ignorera -klänningen blir ju rätt mycket tyngre med tre volanger än med bara en och hon är ju bara 8 år! Det fanns en liten bit tyg över efter volangsömnaden som precis räckte till fyra knytband. Ester vill helst bara använda de två i fram och knyta i nacken men det fungerar lika bra att knyta banden på axlarna om hon hellre vill det en dag.




Det blev en riktig dans och snurrklänning, den nedersta volangen har ett omfång på drygt 4 m. Det finns inte en enda centimeter kvar av tyget så det går åt 1,5m tyg till en sådan här snurrklänning i stl 130. Allt material, (tyg, resår och spets) kommer från stoff och stil. Mönstret finns inte men består bara av rektangulära tygbitar i olika längder och bredder.

Fortsättning följer...
Rebecka

2 kommentarer: