22 juni 2011

Skolavslutning del 4

För er som trodde att jag skulle presentera ytterligare en klänning kommer detta inlägget nog bli en besvikelse. Avslutningsklänning till mig själv kommer (kanske) i juni 2012. I år köpte jag en klänning. Det var dumt. Som vanligt konstaterar jag vid strykningen att jag hade gjort det bättre själv. Massor av lösa trådar, oregelbunden rynkning och inte någon super, super, superpassform. Fast vad hade jag förväntat mig för 200kr? Hur ska man kunna få något välsytt för den lilla pengen, det räcker ju till material men inte mera, det borde jag veta vid det här laget...
Åter till det som inlägget skulle handla om, nämligen skolavslutning. Barnen har ett gäng fröknar. Det har funnits år med betydligt fler personer inblandade men trots allt är det gott om fröknar. Magistrar är svårast men som tur var startades det en insamling i "magisterklassen" till blommor. Då hade vi en massa fröknar kvar. 
På förskolan finns det tre fröknar. De fick nyckelringar i år. Kanske borde det varit en större present i år eftersom det är sista gången (efter 9år) men nu blev det inte det. Det är handgjort, unikt och personligt -det får räcka. Noomi fick se dem kvällen innan och valde då vilken nyckelring som skulle ges till vilken fröken. På morgonen den allra sista grodandagen testade jag henne och visst kom hon ihåg vem som skulle ha vilken. Ett komihåg till mig själv i sommar -spela inte memory med Noomi!
Det blev ytterligare nyckelringar till fritidsfröknarna. Helt ärligt vet jag inte om fritidsfröknar borde jämställas med  "vanliga" fröknar. När jag gick i skolan fanns inga fritidsfröknar inne i klassrummet och jag gick aldrig på fritids. Om  ni som äger nyckelringarna ovan känner att ni fått för liten present i förhållande till arbetsinsats får ni höra av er så letar jag runt i gömmorna efter något mera! Nyckelringarna kommer från embroidery library, på den översta bilden finns det en variant med ficka för lypsyl/läppstift. I datorn här hemma finns det en bil som jag inte hann med/prioriterade men den kommer nog så småningom...

Så till skolfröken, hon som varit fröken i familjen i fyra år -även om det inte handlat om samma barn, hon som skulle varit fröken i ytterligare två år och kanske tre år till efter det om det inte varit för den livssituation vi befinner oss i. Hon fick en större present.

En gång i våras bestämde jag mig för en sådan här present. Jag hörde henne kommentera det här inlägget och insåg att det skulle vara en perfekt present. Fast färger och modell bestämde jag mig för ca en vecka före avslutningen. Färger är klurigt. Jag har ju ingen aning om vilka färger det finns i frökens kök eller vilken del av färgpaletten som är hennes favorit. Jag tänkte svart/vitt men de flesta tyger har hamnat i lådor och jobbiga att rota igenom så det fick bli bruna nyanser. 
Jag valde ett roligt mönster som Agneta hittat på. Jag tror jag gjorde enligt beskrivningen även om jag nog inte använde rätt mått. Mönstret är nedpackat som så mycket annat av syrummet. Som vadd använde jag dubbla lager grytlappsvadd som Linnea så smart har kommit på. Vadden kommer nog faktiskt från Linnea men tygerna har jag ingen aning om. De har legat länge i lappteknikslådan. Jag syr alldeles för sällan något i lappteknik -det är ju jätteskojigt.
Nu kan sommarlovet börja, skolavslutningen har varit. Jag ska njuta av sommaren och sy så mycket jag hinner men det finns en risk att det blir mindre än de senaste somrarna. Vi får väl se.

Rebecka 



1 kommentar:

  1. Jag drog på smilbandet när jag läste om fritidsfröknarna - och tycker att du har helt rätt! Även om de inte har något direkt pedagogiskt ansvar (rätta mig om jag har fel) så tar de i alla fall hand om våra älsklingar flera timmar dagligen. Jag tänker skippa presenter tills barnen slutat på fritids och då får jag fixa bättre presenter istället - som avslutningstack!
    Fin duk - förstås!!! =O)

    SvaraRadera