20 juni 2011

Skolavslutning del 3

I år var jag ute i god tid. Det tänker jag nog inte vara fler gånger för det blev minsann lite tokigt. Jag lät minstingen välja tyg som jag köpte, tvättade och la på vänt. Sedan tömde vi vinden och hittade massor av sommarkläder i lilltjejens storlek. Det fanns gott om vardagsplagg men också flera riktigt snygga sommarklänningar. Då hoppades jag att Noomi inte riktigt kom ihåg vilket tyg hon valt och att jag kunde lura henne med en av de nya. Inte för att det är jobbigt att sy men för att det kändes onödigt med den mängden klänningar som redan existerade. Men ungen har ett fantastiskt minne så den gick inte. 

Esters klänning blev klar först och därefter tog jag tag i Saras. Det var dumt, Noomi tjatade hela tiden om att hon också ville ha. Tur att jag hade några dagar ledigt och kunde färdigställa Saras och Noomis nästan samtidigt. Noomi ville ha volanger, spets och knappar fram. 
Vinkande Noomi
Fortfarande är mönster och mönstertidningar nerpackade så jag tog en klänning i "vindslådan" som mall till fram och bakstycke. Volangerna är ju bara rektanglar. Hade inte tänkt volanger när jag köpte tyget, hade tänkt en kjol som har betydligt mindre tygåtgång. I tanken var klänningen något längre men med betydligt mindre snurrkänsla. Jag tror Noomi föredrar snurr framför längd! Vad tror ni?

Tyget, spets och knappar kommer från stoff och stil. Snart kommer den sista delen i skolavslutningsföljetongen...
Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar