18 juni 2011

Skolavslutning del 2

stoff och stil hittade jag ett tyg som jag trodde skulle passa bra till stora flickans avslutningsklänning. Problemet var att det bara var de två små som var med. Jag chansade, och turligt nog mottogs tyget med glädje.
Bilden lånad från stoff och stil
Modellen skulle inte vara lång och inte heller vid. Inga volanger, ingen spets...kraven var tvärtemot mellanflickans klänning. Alla mönstertidningar hade hamnat nedpackade i kartonger och istället för att börja rota runt i kartonghögen i vardagsrummet letade jag i Saras byrålåda. Jag hittade ett linne i fast tyg som nog skulle kunna agera som förlaga. Det linnet hade smock i ryggen och jag fick tillåtelse att sy det på avslutningsklänningen också.
Genast blev det enklare. Med smock kommer passform! I den vänstra sidan har jag dessutom lurat in ett dolt blixtlås. Axelbanden och övre delen av framstycket är sytt i turkos seersucker. 
Klänningen är väldigt olik mellanflickans men när vi kommer till nöjdhet över modell och tygval är de nog på samma nivå. Sara är mycket nöjd och trivs bra i sin nya klänning. Tillsammans med tajts blev det supersnyggt tycker jag. Tajtsen har hon för övrigt inhandlat själv när hon, tillsammans med en kompis, traskade runt på ett köpcenter i några timmar utan någon vuxen.

Jag köpte 1,5m av tyget och det blev, med tanke på vald modell inte helt förvånande, en hel del över. Fast tyget går nog att använda till både det ena och det andra. Kan nog se både bokfodral och mobilväskor i tyget eller också blir det foder i någon lite större väska, eller kanske en volangkjol...Tygerna kommer från stoff och stil, precis som resår och dragkedja.

Det kommer mera skolavslutning...
Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar